Berlinresa och björnsafari mm

Berlin! Vilken stad, vilken historia!
Att åka buss till Berlin var en rolig upplevelse. Jag är fascinerad och lite lycklig över att jag var såpass trött som jag var när vi kl: 22.00 satte oss på bussen  med en 13 timmar lång resa framför oss mot Berlin. Redan innan vi kom ut på stora vägen hade jag hunnit somna till lite lätt. Detta tog alltså ca 5 min. Efter att ha vaknat till enbart några gånger sov jag hela vägen ända ner till Halmstad, för att hålla mig vaken ca 30 min och sedan sova. På liknande vis fortsatte resan till dess att det var dags att stiga av i ett soligt Berlin som också skulle förbli så. När vi kom fram till Berlin vid lunchtid var det näst intill akut matintag innan resterande delan av dagen gick åt till shopping.

Dag 2 i Berlin spenderades till mestadels i Sachsenhausen. Ett arbets- och förintelseläger som ligger strax utanför Berlin. Lägret är stort och mycket är idag förstört. Med oss här hade vi en guide som visade oss runt och berättade hur man för nöjes skull hade ihjäl människor som de själva enbart såg som ett ”objekt”. Fångar arbetade ihjäl sig, svalt ihjäl, straffades till brutala straff trotts att de var oskyldiga, sköts utan förvarning, hissades upp i stolpar i händerna som var bundna bakom ryggen så att axlarna hoppade ur led samt att vakterna kunde kasta iväg en fånges mössa, skrika åt fången att hämta den för att slippa bli skjuten. I språnget efter mössan blir fången skjuten ändå, förklaringen till de skottet blev ”Han försökte fly och alla som försöker fly blir skjutna utan varning”.

Dag 3 var det rundtur och shopping i Berlin. Vi fick så mycket om Berlinmuren. Det som var mest sjukt med denna mur var att den byggdes rakt igenom hus och lägenheter. (bilden i höger hörns visar typ det, de rostiga pinnarna ska föreställa muren och muren är den gamla grunden till en lägenhet). Vad som blev konstigt med detta var att de som bodde i huset var tvungna att visa sitt pass när dom gick mellan två rum som delades av muren. Hade de köket i väst- och sovrummet i östberlin var de alltså tvungna att visa sitt pass för en kontrollant för att få gå in i köket och laga mat.

Fortsättningen på rundturen gick förbi världens absolut första trafikljus samt triumfbågen och rådhuset där Tysklands alla segerparader ägde rum under andra världskriget. En mycket intressant plats där polisen inte vill ta selfies med turisterna. 17884674_925395647603587_4430814238222823543_nSista dagen besökte vi även en sönderbombad kyrka som bevarats i det skick som den var vid andra världskrigets slut 1945. Trotts många skador var den jättefin på både insidan och utsidan. Taket på insidan var täckt med bland annat guldmosaik och stora takkronor.

Det som gav mig störst intryck när vi gick runt kyrkan var att vi möttes av massor av blommor och ljus utanför den nya kyrkan som byggts upp jämte den gamla. Precis där vi står körde en lastbil in i en folkmassa vid en julmarknad 19 december  2016. Precis vad som hände i Sverige bara tre dagar innan jag står här. Detta inträffade även 2 dagar efter att jag med min klass lämnat Tyskland. Efter det som hände i Stockholm bara någon dag innan vi hamnade på denna plats påverkade mig ganska mycket. Vad är det som händer i världen egentligen? Lastbilar kör in i folkmassor inte bara i Sverige utan även här och i Frankrike och på andra platser. Vad är det som gör att jag och mina nära slipper undan? Vad är det som gör att jag/vi hinner hem precis innan dessa dåd? Det kommer så nära när man besöker platserna i efterhand. Det är minst sagt otäckt allt ihop.

Men trotts att resan varit tuff på ett sätt har den samtidigt varit lärorik nyttig och vi har haft mellan varven haft väldigt kul. Det är absolut ett resmål jag kan rekommendera, speciellt om man är historiskt intresserad.

17884218_925395707603581_7401700631853062772_n

Jag vill gärna bjuda på resans konstigaste fångat på bild! Vi fick ju inte några selfies med poliserna så ledare och jag började ta selfies på oss själva med massa björnar i plast som fanns inprincip överallt på gatorna i Berlin. Man kan ju tycka att de är vackra men det tyckte nog inte vi. Kul hade vi iallafall och det är ju det viktigaste.

Lite lätt långt blogginlägg denna gång dock men hoppas det gick bra!
P.S. Vill ni ha fler bilder så följ mig på Instagram på @elincarlsso_n

Puss å kram å sånt!

Kommentera

