Tre dagar kvar

Hej igen!

Nu var det några dagar sedan bloggen uppdaterades då annat kommit emellan. När jag vaknade upp i morse och kollade på mobilen insåg jag dagens datum och hur många dagar det var kvar tills vi nått 1/2-17. Datumet då jag enligt ”överenskommelsen” med min vän får äta socker igen. Men nu är det bara 3 dagar kvar utan socker. Både jag och kompisen kom på detta och det tog inte många minuter innan vi diskuterade vad som varit lätt eller svårt och vad man längtar mest efter. Vad jag kom fram till efter denna konversation är att jag efter januaris utgång inte vill sluta med detta uppehåll helt.

Nu när Januari tar slut vill jag fortsätta att hålla mig borta från sockret så gott det går. Jag har insett att jag mår mycket bättre av det. Bara genom att se kolla igenom innehållsförteckningen på varor man handlar ökar medvetenheten om vad det är man stoppar i sig, inte bara bär det kommer till socker och kolhydrater utan även andra saker som kanske inte är hälsosamma eller nödvändigt för kroppen. Jag ser fram emot en ny tid med nya utmaningar där jag kan få lära mig ännu mer.

Vad som varit svårt med detta vilket jag tror är anledningen till att man ofta ”misslyckas” om man kan kalla det så är att sötsuget blir allt för starkt och att man bara inte kan hålla sig borta från chokladhyllan i mataffären eller den där kakbuffén på mötet. Jag tror också att det underlättar mycket om man gör det tillsammans med någon, förslagsvis med familjen som också delar köket med dig och som du antagligen äter middag ihop med. Det är lättare att stötta varandra och ni kan hjälpas åt att laga mat som alla kan äta och ni kan ha kul under tiden. Just det har hjälpt för mig, bara det att ha en dialog med familjen funkar jättebra. Jag har ju som sagt även gjort detta ihop med en nära vän som jag haft kontakt med genom hela perioden. Vi bestämde samtidigt som vi kom på den här idén att den som åt något innehållande en större mängd socker skulle dricka fem råa ägg vilket fick oss båda att ta oss igenom de där första jobbiga dagarna med störst sötsug.

Nu har det ju gått drygt två veckor och jag känner att jag fokuserar bättre och känner mig mer samlad när jag inte kastas mellan toppar och dippar pågrund av det höga sockerintaget. Jag kan dock fortfarande ibland känna smaken av vissa godisar eller cholkad-sorter när som kan komma upp som reklam på sociala medier eller som folk pratar om i skolan. Jag kommer efter januari inte vara lika strikt som jag varit under januari. Jag kommer fortfarande hålla mig borta från kakor och godis och undvika vitt bröd och onödig mängd kolhydrater på hela taget. Nu har den svåraste tiden passerat förbi och det är dags att blicka framåt och jag hoppas på ännu en sockerfri månad.

Kraam Elin

Kommentera

