Bli av med sötsuget

Idag, söndag, har jag äntligen varit utan socker i över en vecka! En utmanande vecka på många sätt där jag hela tiden stött på motgångar och frestelser.  Jag har blivit av med abstinensen och sötsuget är inte alls lika starkt som det var för bara några dagar sedan vilket jag är glad över. Jag kan gå förbi godishyllan i affären utan att bli sugen på godis och gå förbi dricka-kylen utan att stanna och fundera på om det är något man vill ha. Till och med när den där goda, kladdiga, nybakade kladdkakan skickas runt bordet på mötet en fredagseftermiddag när man är sådär fredagstrött kan jag nu hålla mig borta från att ta en bit.

Tack vare att jag minskat på sockerintaget så rejält som jag gjort ser jag idag en förändring.  Avsikten med att minska på sockret har varit att bli av med sockerberoendet och jag har redan kommit en lång bit påväg! Det har inte varit enkelt när man hela tiden frestas men då gäller det att påminna sig själv om  konsekvensen av att äta de söta sakerna och de råa äggen som väntar om jag äter det. Helt plötsligt är det inte lika attraktivt och man kan hålla sig borta från det mycket lättare. Med mindre socker känner jag också tydligt att koncentrationen blivit bättre när man äter mer regelbundet och inte petar i sig saker som är som sockerbomber och ger myror i kroppen och som sedan snabbt övergår i trötthet.

Detta sötsug, trots att det minskat, så finns det såklart kvar. I förra blogginlägget nämnde jag lite av vad jag gör för att motverka sötsuget. Förutom att äta yoghurt med bär och müsli eller en fruktbit äter jag en både en del kvarg som också mättar en del  och även en del grönsaker med dip gjord på creme fraîche vilket passar superbra närsomhelst på dygnet. Både som snacks framför tv:n och som något att tugga på när man sitter med plugget. Det är också enkelt och snabbt. Bara att hacka upp t.ex morötter och gurka som stavar, perfekt till dippen!

Nu är det inte långt kvar till dess att Januari månad är slut och kanske funderar du också på att sluta med sockret? Det kan låta svårt att sluta med socker helt eftersom det finns i nästan alla våra varor och lätt är det inte. Det är en utmaning men den går att klara av! Det viktiga är inte att ta bort ALLT socker HELT. Men är det så att du funderar på att minska på sockret är det något jag varmt rekommenderar. Gör det tillsammans med någon och gör ett tydligt mål. Varför inte ha ett sockerfritt februari? Vad sägs? Jag gör det, gör du?

Kraam Elin

Kommentera

