Utan onödigt socker i 5 dagar! Tips och trix att komma igång!

Hej igen!

Idag har jag inte ätit något onödigt socker på hela fem dagar. Det har varit en utmaning att vänja sig av med beroendet och inte köpa den där kakan till kaffet på rasten. Men vad kan man göra då för att göra sig av med sötsuget som aldrig tycks sluta? Enkelt är det inte men det finns en del tips och trix som jag tänkte dela med mig av i dagens blogginlägg som funkat för mig de första dagarna. Trots att det ännu inte gått så lång tid utan sockret kan jag redan känna av en positiv förändring. Mer om det i kommande inlägg. Det jag kan säga är att det är värt att ge det ett försök att låta bli allt onödigt socker.

Precis som med det mesta kan det vara tufft att vänja sig av med de vanor man har. Jag har märkt under dessa dagar att jag ofta går runt i skåpen hemma och kollar efter något att stoppa i mig. ofta något sött. De första två dagarna uppfattade jag inte riktigt att det var ett sötsug, mer att jag ville ha något att småäta på. Det är först idag när jag inte ätit något sött på fem dagar som man känt av det riktiga sötsuget och börjar fantisera om de mest sötaste sockerbomberna man kan tänka sig och det börjar vattnas i munnen. Men vad ska man då göra för att motverka detta?

När jag och min vän som jag gör detta tillsammans med bestämde oss för att göra detta så kom vi överens om ett straff, alltså något man var tvungen att göra som istället skulle göra att man inte frestades att äta den där kakan. Vi tänkte noga efter något i matväg som vi absolut inte skulle vilja äta eller dricka och vi kom fram till att ingen av oss ville dricka råa ägg. Så vi bestämde oss för att den som tjuvar och äter något som vi inte borde, den personen ska dricka fem råa ägg under en livesändning på sin egen Facebooksida. Lite lagom hårt sådär och hittills har det ju funkat.

Så de enklaste tipsen till att bli av med sitt sockerberoende är väl egentligen att vara ärlig mot sig själv. Det är verkligen inte enkelt att göra sig av med ett beroende oavsett vad det är och vi alla behöver få stöttning och peppning, så gör det gärna tillsammans med en någon. Gör det tillsammans och gör upp små delmål som känns rimliga, det är bättre att börja med ett litet delmål än att påbörja ett stort som du inte tror att du kommer klarar. Var positiv! Har du dessutom någon att göra detta med så blir det mycket roligare. Ni kan bolla idéer med varandra, peppa varandra, utmana varandra och dessutom är ni ju fler som kanske blir av med ert sockerberoende! Det är absolut inte nödvändigt att dricka fem ägg ellr göra något sådant om man inte vill. Man kan skippa den biten helt och hållet om det skulle vara så också. Annars kan man ju utmana sina vänner och se vem som kan hålla sig utan socker längst.

Men kan man inte äta något annat när man känner ett rejält sötsug? Jo såklart! Jag har ju t.ex valt att fortsätta med frukten även om det innehåller en viss mängd fruktsocker. Jag har haft stor nytta av att kunna ta en liten skål med naturell yoghurt och skiva ner en halv till en hel banan och toppa med blåbär, hallon och lite müssli som mellanmål för att både mätta magen samt att bananen dämpar sötsuget i och med att den innehåller naturligt fruktsocker.

Hoppas att ni känner er taggade på att utmana era vänner, syskon, kollegor eller kanske någon annan på att bli av med sockerberoendet. Undrar ni över något så hör av er! Glöm inte tala om för era vänner om bloggen och nu kan ni dessutom följa bloggen på instagram där mer bilder kommer ut!

Hoppas vi ses snart igen!
Kraam Elin!

Kommentera

