Början på något nytt

th-3

Hej!
Elin heter jag och är en glad tjej på snart 18 år som tycker väldigt mycket om att dansa, umgås med vänner och som ofta har ganska många bollar i luften samtidigt. Jag började nyligen vårterminen, andra året på gymnasiet där jag trivs trotts mycket plugg.

Jag har på senare tid också fått upp ögonen och intresserat mig för mat och vad det är jag stoppar i mig. En fråga jag ställde mig själv för några dagar sedan var ”Behöver jag verkligen allt detta socker som jag stoppar i mig varje dag?” Det är väldigt enkelt att unna sig den där kakan till kaffet eller en godispåse till fredagsmyset men vad gör det med oss egentligen? Det hade jag tänkt ta reda på genom ett miniexperiment, att minska sockerintaget.

Detta är också anledningen till att jag startade en blogg. Bloggen startade jag för att skriva av mig och skriva ner som händer med kroppen när man minskar ner på sockerintaget och mina tankar kring ämnet.

Det var alltså efter en föreläsning om sockrets påverkan på kroppen som det hela startade. Jag började fundera över vad jag faktiskt stoppar i mig varje dag. Jag bestämde mig tillsammans med en vän att vi skulle prioritera bort sockret under resten av Januari för se vad som händer.

Det är inte bara sötsuget under dessa dagar som varit det värsta. Dag ett utan socker märktes det inte så mycket under dagen. Det var först på eftermiddagen när jag började känna mig mycket tröttare än vanligt. Under dag två och tre har jag också varit tröttare än vanligt och haft huvudvärk hela dagarna. Om jag idag skulle svara på frågan om jag behöver allt det socker som jag annars stoppat i mig dagligen skulle ni kanske tro att mitt svar skulle vara ja. Men faktum är att jag redan nu känner mig starkare. Kan jag ta mig igenom dessa jobbiga dagar kommer det inte vara några problem att hålla sig borta från socker framöver.

Tanken med den här bloggen är att du, om du vill kan följa mig under Januari månad och även framöver och att du själv kanske får inspiration till att minska sockerintaget. Vi har en spännande och utmanande tid framför oss som jag ser fram emot och jag hoppas att just DU kommer tycka att detta är intressant och följa detta!

Kraam Elin!

 

 

 

Kommentera

