Målet uppnått!

31/1-17 och mindre än två timmar kvar tills dess att jag (enligt överenskommelsen) får äta socker igen. Dagen då man skulle kunna tro att jag sitter med en hög av saker jag längtat efter att få äta…

Källa: Målet uppnått!

Annonser

Målet uppnått!

31/1-17 och mindre än två timmar kvar tills dess att jag (enligt överenskommelsen) får äta socker igen. Dagen då man skulle kunna tro att jag sitter med en hög av saker jag längtat efter att få äta. Men faktum är att jag mår illa av bara taken på en kladdig kladdkaka, min favoritsort i godishyllan och den sliskiga drickan i dryckeshyllan.

Det är helt fantastiskt vilken skillnad det har blivit! Jag kan fortfarande känna att jag blir sugen på något och börjar fantisera på saker att äta. Men det räcker att bara ta en minut och tänka på allt man kunde stoppa i sig tidigare och vips så mår man lite illa och vill inget ha. Istället för en chokladkaka kan man få lyxa till det med morotsstavar eller kvarg.

Bara att tänka tillbaka och se skillnaden på vad jag äter när jag kommer hem från skolan på eftermiddagen. Tre ljusa mackor byttes ut mot antingen en äggröra, en burk kvarg, en smoothie eller en liten skål med yoghurt.

Eftersom att viktminskning inte var något direkt mål i detta har jag inte vägt mig någon gång och vet därför inte hur det har påverkats. Men vad jag kan känna av är att jag är mycket piggare och kan fokusera bättre och längre. Min hy i ansiktet har också blivit bättre med mindre finnar.

Jag kan inte säga annat än att detta har hjälpt mig. Jag tycker verkligen att det är något som fler behöver prova på! Man behöver inte vara hur hård som helst så länge man är ärlig mot sig själv. Jag har nått ett resultat jag är nöjd med och mår bra i en livsstil som denna och kommer därför att fortsätta.

Yes! Fortsättning följer alltså… Vi insåg att vi mår såpass bra med detta att det hela kommer övergå i en utmaning, ”vem kommer klara sig längst”? Ett annat kul sätt att få med sig en vän eller familjen på att minska sockerintaget. Utmana varandra!

Så för att avsluta ännu ett inlägg kan jag glatt meddela att både min vän och jag har varit så duktiga att ingen av oss kommer behöva dricka några råa ägg. Vem vet, kanske det sker framöver ändå.. Man vet aldrig med oss, det kanske blir en utmaning, det få vi se.

Tack för Januari månad! Fortsättning följer…
Kraam Elin

Tre dagar kvar

Hej igen!

Nu var det några dagar sedan bloggen uppdaterades då annat kommit emellan. När jag vaknade upp i morse och kollade på mobilen insåg jag dagens datum och hur många dagar det var kvar tills vi nått 1/2-17. Datumet då jag enligt ”överenskommelsen” med min vän får äta socker igen. Men nu är det bara 3 dagar kvar utan socker. Både jag och kompisen kom på detta och det tog inte många minuter innan vi diskuterade vad som varit lätt eller svårt och vad man längtar mest efter. Vad jag kom fram till efter denna konversation är att jag efter januaris utgång inte vill sluta med detta uppehåll helt.

Nu när Januari tar slut vill jag fortsätta att hålla mig borta från sockret så gott det går. Jag har insett att jag mår mycket bättre av det. Bara genom att se kolla igenom innehållsförteckningen på varor man handlar ökar medvetenheten om vad det är man stoppar i sig, inte bara bär det kommer till socker och kolhydrater utan även andra saker som kanske inte är hälsosamma eller nödvändigt för kroppen. Jag ser fram emot en ny tid med nya utmaningar där jag kan få lära mig ännu mer.

Vad som varit svårt med detta vilket jag tror är anledningen till att man ofta ”misslyckas” om man kan kalla det så är att sötsuget blir allt för starkt och att man bara inte kan hålla sig borta från chokladhyllan i mataffären eller den där kakbuffén på mötet. Jag tror också att det underlättar mycket om man gör det tillsammans med någon, förslagsvis med familjen som också delar köket med dig och som du antagligen äter middag ihop med. Det är lättare att stötta varandra och ni kan hjälpas åt att laga mat som alla kan äta och ni kan ha kul under tiden. Just det har hjälpt för mig, bara det att ha en dialog med familjen funkar jättebra. Jag har ju som sagt även gjort detta ihop med en nära vän som jag haft kontakt med genom hela perioden. Vi bestämde samtidigt som vi kom på den här idén att den som åt något innehållande en större mängd socker skulle dricka fem råa ägg vilket fick oss båda att ta oss igenom de där första jobbiga dagarna med störst sötsug.

Nu har det ju gått drygt två veckor och jag känner att jag fokuserar bättre och känner mig mer samlad när jag inte kastas mellan toppar och dippar pågrund av det höga sockerintaget. Jag kan dock fortfarande ibland känna smaken av vissa godisar eller cholkad-sorter när som kan komma upp som reklam på sociala medier eller som folk pratar om i skolan. Jag kommer efter januari inte vara lika strikt som jag varit under januari. Jag kommer fortfarande hålla mig borta från kakor och godis och undvika vitt bröd och onödig mängd kolhydrater på hela taget. Nu har den svåraste tiden passerat förbi och det är dags att blicka framåt och jag hoppas på ännu en sockerfri månad.

Kraam Elin

Bli av med sötsuget

Idag, söndag, har jag äntligen varit utan socker i över en vecka! En utmanande vecka på många sätt där jag hela tiden stött på motgångar och frestelser.  Jag har blivit av med abstinensen och sötsuget är inte alls lika starkt som det var för bara några dagar sedan vilket jag är glad över. Jag kan gå förbi godishyllan i affären utan att bli sugen på godis och gå förbi dricka-kylen utan att stanna och fundera på om det är något man vill ha. Till och med när den där goda, kladdiga, nybakade kladdkakan skickas runt bordet på mötet en fredagseftermiddag när man är sådär fredagstrött kan jag nu hålla mig borta från att ta en bit.

Tack vare att jag minskat på sockerintaget så rejält som jag gjort ser jag idag en förändring.  Avsikten med att minska på sockret har varit att bli av med sockerberoendet och jag har redan kommit en lång bit påväg! Det har inte varit enkelt när man hela tiden frestas men då gäller det att påminna sig själv om  konsekvensen av att äta de söta sakerna och de råa äggen som väntar om jag äter det. Helt plötsligt är det inte lika attraktivt och man kan hålla sig borta från det mycket lättare. Med mindre socker känner jag också tydligt att koncentrationen blivit bättre när man äter mer regelbundet och inte petar i sig saker som är som sockerbomber och ger myror i kroppen och som sedan snabbt övergår i trötthet.

Detta sötsug, trots att det minskat, så finns det såklart kvar. I förra blogginlägget nämnde jag lite av vad jag gör för att motverka sötsuget. Förutom att äta yoghurt med bär och müsli eller en fruktbit äter jag en både en del kvarg som också mättar en del  och även en del grönsaker med dip gjord på creme fraîche vilket passar superbra närsomhelst på dygnet. Både som snacks framför tv:n och som något att tugga på när man sitter med plugget. Det är också enkelt och snabbt. Bara att hacka upp t.ex morötter och gurka som stavar, perfekt till dippen!

Nu är det inte långt kvar till dess att Januari månad är slut och kanske funderar du också på att sluta med sockret? Det kan låta svårt att sluta med socker helt eftersom det finns i nästan alla våra varor och lätt är det inte. Det är en utmaning men den går att klara av! Det viktiga är inte att ta bort ALLT socker HELT. Men är det så att du funderar på att minska på sockret är det något jag varmt rekommenderar. Gör det tillsammans med någon och gör ett tydligt mål. Varför inte ha ett sockerfritt februari? Vad sägs? Jag gör det, gör du?

Kraam Elin

Utan onödigt socker i 5 dagar! Tips och trix att komma igång!

Hej igen!

Idag har jag inte ätit något onödigt socker på hela fem dagar. Det har varit en utmaning att vänja sig av med beroendet och inte köpa den där kakan till kaffet på rasten. Men vad kan man göra då för att göra sig av med sötsuget som aldrig tycks sluta? Enkelt är det inte men det finns en del tips och trix som jag tänkte dela med mig av i dagens blogginlägg som funkat för mig de första dagarna. Trots att det ännu inte gått så lång tid utan sockret kan jag redan känna av en positiv förändring. Mer om det i kommande inlägg. Det jag kan säga är att det är värt att ge det ett försök att låta bli allt onödigt socker.

Precis som med det mesta kan det vara tufft att vänja sig av med de vanor man har. Jag har märkt under dessa dagar att jag ofta går runt i skåpen hemma och kollar efter något att stoppa i mig. ofta något sött. De första två dagarna uppfattade jag inte riktigt att det var ett sötsug, mer att jag ville ha något att småäta på. Det är först idag när jag inte ätit något sött på fem dagar som man känt av det riktiga sötsuget och börjar fantisera om de mest sötaste sockerbomberna man kan tänka sig och det börjar vattnas i munnen. Men vad ska man då göra för att motverka detta?

När jag och min vän som jag gör detta tillsammans med bestämde oss för att göra detta så kom vi överens om ett straff, alltså något man var tvungen att göra som istället skulle göra att man inte frestades att äta den där kakan. Vi tänkte noga efter något i matväg som vi absolut inte skulle vilja äta eller dricka och vi kom fram till att ingen av oss ville dricka råa ägg. Så vi bestämde oss för att den som tjuvar och äter något som vi inte borde, den personen ska dricka fem råa ägg under en livesändning på sin egen Facebooksida. Lite lagom hårt sådär och hittills har det ju funkat.

Så de enklaste tipsen till att bli av med sitt sockerberoende är väl egentligen att vara ärlig mot sig själv. Det är verkligen inte enkelt att göra sig av med ett beroende oavsett vad det är och vi alla behöver få stöttning och peppning, så gör det gärna tillsammans med en någon. Gör det tillsammans och gör upp små delmål som känns rimliga, det är bättre att börja med ett litet delmål än att påbörja ett stort som du inte tror att du kommer klarar. Var positiv! Har du dessutom någon att göra detta med så blir det mycket roligare. Ni kan bolla idéer med varandra, peppa varandra, utmana varandra och dessutom är ni ju fler som kanske blir av med ert sockerberoende! Det är absolut inte nödvändigt att dricka fem ägg ellr göra något sådant om man inte vill. Man kan skippa den biten helt och hållet om det skulle vara så också. Annars kan man ju utmana sina vänner och se vem som kan hålla sig utan socker längst.

Men kan man inte äta något annat när man känner ett rejält sötsug? Jo såklart! Jag har ju t.ex valt att fortsätta med frukten även om det innehåller en viss mängd fruktsocker. Jag har haft stor nytta av att kunna ta en liten skål med naturell yoghurt och skiva ner en halv till en hel banan och toppa med blåbär, hallon och lite müssli som mellanmål för att både mätta magen samt att bananen dämpar sötsuget i och med att den innehåller naturligt fruktsocker.

Hoppas att ni känner er taggade på att utmana era vänner, syskon, kollegor eller kanske någon annan på att bli av med sockerberoendet. Undrar ni över något så hör av er! Glöm inte tala om för era vänner om bloggen och nu kan ni dessutom följa bloggen på instagram där mer bilder kommer ut!

Hoppas vi ses snart igen!
Kraam Elin!

Början på något nytt

th-3

Hej!
Elin heter jag och är en glad tjej på snart 18 år som tycker väldigt mycket om att dansa, umgås med vänner och som ofta har ganska många bollar i luften samtidigt. Jag började nyligen vårterminen, andra året på gymnasiet där jag trivs trotts mycket plugg.

Jag har på senare tid också fått upp ögonen och intresserat mig för mat och vad det är jag stoppar i mig. En fråga jag ställde mig själv för några dagar sedan var ”Behöver jag verkligen allt detta socker som jag stoppar i mig varje dag?” Det är väldigt enkelt att unna sig den där kakan till kaffet eller en godispåse till fredagsmyset men vad gör det med oss egentligen? Det hade jag tänkt ta reda på genom ett miniexperiment, att minska sockerintaget.

Detta är också anledningen till att jag startade en blogg. Bloggen startade jag för att skriva av mig och skriva ner som händer med kroppen när man minskar ner på sockerintaget och mina tankar kring ämnet.

Det var alltså efter en föreläsning om sockrets påverkan på kroppen som det hela startade. Jag började fundera över vad jag faktiskt stoppar i mig varje dag. Jag bestämde mig tillsammans med en vän att vi skulle prioritera bort sockret under resten av Januari för se vad som händer.

Det är inte bara sötsuget under dessa dagar som varit det värsta. Dag ett utan socker märktes det inte så mycket under dagen. Det var först på eftermiddagen när jag började känna mig mycket tröttare än vanligt. Under dag två och tre har jag också varit tröttare än vanligt och haft huvudvärk hela dagarna. Om jag idag skulle svara på frågan om jag behöver allt det socker som jag annars stoppat i mig dagligen skulle ni kanske tro att mitt svar skulle vara ja. Men faktum är att jag redan nu känner mig starkare. Kan jag ta mig igenom dessa jobbiga dagar kommer det inte vara några problem att hålla sig borta från socker framöver.

Tanken med den här bloggen är att du, om du vill kan följa mig under Januari månad och även framöver och att du själv kanske får inspiration till att minska sockerintaget. Vi har en spännande och utmanande tid framför oss som jag ser fram emot och jag hoppas att just DU kommer tycka att detta är intressant och följa detta!

Kraam Elin!